Pagina 21 van: Bouwwereld #8 2020

21
V
anwege het hoge grondwaterniveau in en rondom
Amstelveen is bouwen onder het maaiveld altijd al
een uitdaging, maar bij de bouw van de ondergrond-
se parkeergarage van Biesbosch 225 was die uit-
daging net even wat groter. Door de slappe grondlaag en hoge
grondwaterdruk was het namelijk niet mogelijk het grondwater
in de bouwput zomaar weg te pompen. “Als we dat zouden doen,
dan zou het water door de grondlaag heen barsten en ontstaat
er een waterwel”, vertelt Sander Mul, planontwikkelaar bij Hed-
des Bouw & Ontwikkeling. Daarom werd besloten op de bodem
van de bouwput een 120 cm dikke laag onderwaterbeton te
storten en daarna pas de 65 bij 35 meter grote put leeg te pom-
pen. Op de eerste constructieve betonlaag komt vervolgens een
tweede constructieve laag van 40 cm ‘gewoon’ beton voor de
definitieve waterdichting en de aansluitingen met de rest van
de parkeerkelder.
Van nadeel naar Voordeel
Mul was samen met constructeursbureau IMd Raadgevende
Ingenieurs en CRUX Engineering verantwoordelijk voor het be-
denken van een constructieoplossing voor de fundering van het
appartementencomplex. Het eerste idee was om een kelderbak
te maken van permanente damwanden met een betonvloer als
bodem. Die vloer zou dan komen te staan op een draagkrachtige
zandlaag op 9 meter diepte. Om te voorkomen dat de kelderbak
zou opdrijven door de grondwaterdruk, zijn Leeuwankerpalen in
de betonvloer opgenomen die als trekankers fungeren. De holle
Fotobijschrift kleur
De wapening werd met een speciaal hijsframe op de
juiste plaats onder water aangebracht. Op de foto
wordt de prefab vloer van de liftput afgezonken.
Streamer
de crux
stalen buizen van rond 7 en 8,5 cm zijn in de grond geboord,
in combinatie met groutinjectie en vervolgens voorzien van een
soort van schotel die meegestort is in de betonvloer en daardoor
trek en druk op kan nemen. De kleef van de palen in combinatie
met het eigen gewicht van de vloer zorgt voor voldoende weer-
stand tegen de grondwaterdruk.
De noodzaak van de trekankers bleek ook meteen een kans
om het ontwerp te optimaliseren. “Op een gegeven moment is
er tijdens het bouwen een omslagpunt waarop het gewicht van
de constructie zwaarder is dan de grondwaterdruk”, vertelt Mul.
“Dan zijn die trekankers eigenlijk niet meer nodig. Wel kunnen
ze eventueel een functie op gebied van draagkracht krijgen.
Dat hebben we ook kunnen realiseren door in plaats van 380
ankers er nu 426 te plaatsen. De ankers dragen de vloer niet,
maar geven dankzij de kleef wel weerstand, waardoor ze bij-
dragen aan de fundering. Zo is het in plaats van een fundering
op staal, een paal-plaatfundering geworden. De ankers zorgen
voor een betere verdeling van de krachtsafdracht waardoor er
minder wapening in de keldervloer nodig is. We hebben van een
nadeel een voordeel kunnen maken.” Een welkome verbetering
volgens Mul, want het aanbrengen van de wapening moest al-
lemaal onder water gebeuren en dat is geen eenvoudige klus.
TeTris Voor geVorderden
Het aanbrengen van de wapening bleek een behoorlijke puzzel.
Het uitgangspunt was om zoveel mogelijk wapening op het dro-
ge te vlechten, vanwege de slechte zichtbaarheid onder water.
DE BIESBOSCH 225 IS EEn nIEUW tE REALISEREn
WOOnCOMpLEX In AMStELvEEn vAn ACHttIEn vERDIEpIngEn
MEt EEn DRIELAAgSE OnDERgROnDSE pARkEERgARAgE.
nAAR vERWACHtIng IS HEt pAnD In 2022 gEREED, MAAR
tEgEn DIE tIjD IS nIEtS MEER ZICHtBAAR vAn DE BIjZOnDERE
BEtOnStORt vAn DE kELDERvLOER. DE BOUWpUt MOESt
tIjDEnS DE gEHELE vOORBEREIDIng En StORt OnDER WAtER
BLIjvEn StAAn vAnWEgE DE SLAppE gROnDLAAg En HOgE
gROnDWAtERDRUk.
TeksT DAnIëL vAn CApELLEvEEn FoTo’s HEDDES BOUW Tekenwerk HEnk HEUSInkvELD
DROgE pARkEERkELDER
MEt OnDERWAtERBEtOn
1 In totaal is 3000 m3
onderwaterbeton in
dertig uur gestort,
zonder onderbre
kingen.
2 Het beton is
gestort met een
speciale stortslurf,
genaamd de dobber.
3 Acht dagen na
de betonstort
is de bouwput
leeggepompt. De
gronddruk duwt de
damwanden tegen
de betonvloer aan,
waardoor een na
genoeg waterdichte
aansluiting ontstaat.
20-21-22-23_cruxbeton.indd 21 03-12-20 16:51