77
Bouwkeramiek
op de restauratie van jonge monumenten. enkele prestigieuze
projecten waaraan tichelaar werkt, zijn het raadhuis hilversum
van dudok, het kunstmuseum in den haag van berlage en van
nelle in rotterdam van brinkman en van der vlugt.
Stap naar architectuur
deze projecten leidden weer tot een nieuwe koers binnen het
bedrijf, vertelt kok. “op de salone del Mobile in Milaan toonden
we sinds 2003 jaarlijks nieuwe collecties innovatief keramiek.
daarmee trokken we de aandacht van designers en architec-
ten.”
een van de eerste architecten die voor tichelaar koos, was
koen van velsen. “die wilde een geglazuurde baksteen die eruit
zag als geanodiseerd aluminium, voor het kenniscentrum van
de technische universiteit eindhoven. We hebben toen nieuwe
nikkel- en aluminiumglazuren ontwikkeld, en glazuurden hier-
mee wel 300.000 stenen. later, tijdens ontwikkeling van het
stationsgebied in breda, kwam koen van velsen bij ons terug.
daar wilde hij een gelaagdheid van baksteenvlakken in een
veelkleurig palet; van aluminiumgrijs tot donkerbruin, van zilver
tot terracotta.” hiermee wilde de architect alle aanpassingen,
die hij in de langdurige planfase in zijn ontwerp moest maken,
in de gevel tonen en tegelijkertijd het enorme gebouw klein krij-
gen. in totaal zijn hier acht verschillende glazuren gebruikt.
VariatieS in wit
blinkt het metselwerk in breda uit door de rijke kleurschake-
ringen, van een heel andere orde is de vraag die jacob van rijs
van Mvrdv aan tichelaar voorlegde. voor het appartemen-
tengebouw parkrand in amsterdam wilde hij de gevels van het
binnengebied geheel in witte geglazuurde stenen uitvoeren,
maar wel met patronen erin. het binnengebied moet een soort
gemeenschappelijke huiskamer van het project zijn, compleet
met uitvergrote meubelstukken en bomen in giga plantenbak-
ken. op de wanden bedacht van rijs een ruitvormig patroon, als
een behang. kok: “Wij lieten de architect diverse proeven zien
van witte effectglazuren, waaronder enkele waarvan het glazuur
zodanig was gekrompen dat de scherf zichtbaar was. jacob van
rijs vroeg ons juist die variant verder uit te werken. dat resul-
teerde uiteindelijk in de toegepaste stenen met ‘druppelglazuur’.
ik ben er onlangs nog langs geweest, en het druppelglazuur ziet
er na 13 jaar nog uit als nieuw.”
ruitvormen en variaties in wit kenmerken ook het bouwkera-
miek voor een bediencentrale voor de sluizen en stuwen in de
nederrijn en lek bij amerongen. “in nauwe samenspraak met
JAN KOK
KONINKLIJKE
TICHELAAR
levendige
glazuren
76-77-78-79-80-81_materiaalmeester.indd 77 04-12-20 10:29