84
van de bak. In dat deel van de trap is zoals Kool het noemt veel
materiaal blijven staan, terwijl in het bovenste deel veel mate-
riaal is weggehaald. Op die manier ontstaat het beeld van een
zwevende trap.
Volkernmaterialen
Kool werkt bij voorkeur met volkernmaterialen. Het multiplex
van de trap is volgens hem een relatief arm materiaal, maar juist
door het prominent in het zicht te brengen en er heel precies
mee te detailleren, ontvouwt het zijn schoonheid. Kool onder-
zocht nog wel of hij de gebogen vormen kon persen in een mal,
maar dat bleek kostentechnisch niet haalbaar. Ook bekeek hij
de mogelijkheden van een met hout bekleed stalen frame, maar
dat zou de trap veel te massief maken. “Bovendien was dat mijn
eer te na. Dan werk je niet met een volkernmateriaal en wordt
het hout een soort behangetje waarachter je het frame verbergt.
Zo kwam ik uiteindelijk uit op multiplex, een ruwbouwmateriaal
dat je normaal gesproken afdekt. Maar door het slim te engi-
neeren, krijgt het zijn eigen esthetiek. De kopse kanten van het
hout doen daar bewust aan mee. Ik zie de trap dan ook als in-
genieurspoëzie.”
5-assig frezen
De trap is opgebouwd uit 3 cm dik multiplex en gemaakt door
Doornekamp WoodSpecials uit Waddinxveen. Het bedrijf is ge-
specialiseerd in 5-assig frezen en kan met deze techniek vrijwel
elk 3D-computermodel in hout realiseren. Kool is buitengewoon
te spreken over de samenwerking. “Wat fijn is aan technisch ge-
schoold zijn, is dat als ik met mensen zoals die van Doornekamp
om tafel zit, ik mét hun kan gaan zoeken naar oplossingen. Veel
bouwers denken op de manier die ze gewend zijn, maar door
mijn achtergrond ontspint zich toch een soort technische dia-
loog en kom je tot werkbare oplossingen. Zeker als ze merken
dat jij waardeert waar zij goed in zijn.”
Omdat buigen geen optie was, zijn de ronde vormen van de
constructie opgebouwd uit verschillende facetten. Kool voerde
allerlei testjes uit om te bepalen hoeveel facetjes nodig waren
om een mooi vloeiende ronding te krijgen. Zelf noemt hij dat
de crux
De trap is in de
werkplaats van
Doornekamp in
elkaar gezet en
daarna vervoerd
naar de kadeplaats,
waar de trap met
behulp van een
drijvende kraan door
het dak in de ark
werd gehesen.
82-83-84-85_crux2trap.indd 84 04-12-20 10:11