Pagina 56 van: Bouwwereld #9 2017

worden gerealiseerd. Daarvoor zijn damwanden aangebracht tot
24 meter diep. De damwanden zijn verankerd aan groutankers,
zodat er in de bouwkuip geen stempelraam nodig was, vertelt
hoofduitvoerder Iwan Buckens. De bouwkuip is aan de binnen
zijde voorzien van spanningsbemaling, waarbij een deel van het
opgepompte water verderop in de wijk weer in de bodem is
geïnjecteerd. Deze werkwijze voorkwam een daling van het
grondwater in de om geving van de bouwkuip.
Vanaf maaiveld zijn 312 vibropalen aangebracht tot eveneens
24 meter diep. Vibropalen zijn in de grond gevormde beton
palen, die worden gemaakt met een stalen heibuis die bij het
storten van beton weer wordt getrokken. In de heibuis is wape
ning ingebracht tot aan de onderkant van de onderste vloer. Bij
het ontgraven van de bouwkuip konden daardoor de bovenste
– ongewapende – delen van de palen vrij gemakkelijk worden
afgebroken.
Zware poeren
De keuze voor deze vibropalen is mede ingegeven door de
uitkraging in de bovenbouw van het gebouw. Constructieadvi
seur Pieters Bouwtechniek had gekozen voor een balanssituatie
in de constructie, waarbij de beide vakwerkspanten elk door
maar één drukkolom worden gedragen, met aan het uiteinde
van elk vakwerkspant nog een trekkolom.
De twee zware drukkolommen zijn beide gefundeerd op een
zware betonnen poer met negen funderingspalen van ø 500
mm. Deze poeren dragen elk 1200 ton. De belasting uit het
resterende deel van het gebouw kan niet voorkomen dat de
bouwkuip in zijn geheel ook in de eindsituatie wil gaan op
drijven. De palen onder de keldervloer zijn daardoor dan ook
vooral trekpalen.
Met beton gevuld
De twee stalen drukkolommen meten 750 x 750 mm met een
staaldikte van 45 mm. Ze bestaan uit drie delen, waarvan de
onderste twee delen meegenomen zijn in de betonconstructie
van de parkeerkelder. Het bovenste deel is twee bouwlagen
hoog. Aan de bovenzijde van de drukkolom bevindt zich een
stalen scharnierpunt met een rond draaipunt.
De kolommen zijn in het werk met beton gevuld. Door het stalen
scharnierpunt aan de bovenzijde moesten de kolommen vanaf
de onderzijde – dus omgekeerd – worden gevuld met beton.
De kolommen waren te zwaar om op de kop op de vloer te
plaatsen en vullen vanaf een steigerconstructie werd ook niet
veilig genoeg geacht. Daarom zijn de kolommen uiteindelijk op
de kop in de liftschacht gehangen, waarbij ze in de kraan bleven
hangen. Op deze manier konden ze veilig worden gevuld.
Vakwerkspanten
De staalconstructie is door Buiting Staalbouw geproduceerd in
Almelo. De hoofdspanten hebben een hoogte van 6,5 meter en
een lengte van 32 meter. Het gewicht komt daardoor uit op
90 ton per stuk. Vanwege transport zijn de spanten samenge
steld uit drie delen, waarbij eerst een driehoekig middendeel op
de drukkolom is gemonteerd. Vervolgens is het spant aan beide
zijden middels boutverbindingen verlengd tot aan de voorzijde
van de uitkraging.
Dwars tussen de twee uitkragende spanten is een derde vak
werkspant gehangen, eveneens ter plaatse van de binnenwand
tussen gang en hotelkamers, terwijl aan de voorzijde van de
1 // Aanzicht van het drukspant in de parkeergarage. Het stalen spant is
met beton gevuld. 2 // De twee bouwlagen van het hotel hangen aan
de vakwerkspanten. De ruimte in het midden wordt gebruikt voor licht-
happers. 3 // De onderkant van de luifel is in vorm gebracht met CNC-
gefreesd multiplex en vervolgens bekleed met een stucplaat.
56 // Bouwwereld
// projecT nieuwBouw
1
2
3
52-53-54-55-56-57-58_zuidblok.indd 56 07-09-17 11:59