Pagina 12 van: Bouwwereld #9 2018

1 // Aan het frame van de tweede huid zijn in de spouw 8,5 m lange
composiet bakken met sedumbeplanting gehangen. 2 // De afstands-
houders voor de tweedehuidgevel hebben voor een slank effect taps
toelopende uiteinden. 3 // Een enorme RVS luifel steekt door de water-
bekkens en gevel en geeft toegang tot de entreehal.
gesloopt als de verhuizing achter de rug is. Aan de andere zijde
grenst de nieuwbouw met een scharniergebouw (The Hinge)
aan een gerenoveerd kantoor van Shell, waar zo’n 1000 mensen
van EPO blijven werken. De nabijheid van het oude kantoor
leverde veel beperkingen op voor de bouwplaatsinrichting en
vroeg om bouwtechniek die zo min mogelijk overlast oplevert.
Daarom is gekozen voor zoveel mogelijk prefabricatie en een
staalskelet. Dat laatste lag bovendien voor de hand vanwege het
zeer transparante ontwerp. Zo kon bijvoorbeeld de grote ont-
vangsthal een open ruimte met veel vrij zicht worden. Voor de
vloeren is Slimline gekozen, een hol vloersysteem van een be-
tonnen schil met ingestorte IPE-profielen, waarin sparingen voor
het leidingwerk zitten. Deze drie meter brede vloerplaten over-
spannen in één keer de diepte van het gebouw. Vanwege de
beperkte bouwplaats en de eis om zo min mogelijk overlast te
veroorzaken, was het logisch om naast het stalen skelet ook met
een stalen vloersysteem te werken.
Windbelasting
“Kenmerkend voor dit gebouw is dat het heel ondiep is, heel
lang en hoog en dat het daarmee veel wind vangt”, vertelt con-
structeur Arnold Robbemont van Zonneveld Ingenieurs. “Boven-
dien is het relatief licht gebouwd met veel staal en maar weinig
beton. Door de windbelasting ontstaan hoge trekkrachten in de
fundering. Die wil je liever niet. Daarom hebben we met de sta-
biliteitsconstructie ervoor gezorgd dat een deel van de verticale
drukkrachten naar de uiterste punten wordt geleid waar de trek-
krachten het grootst zijn. Zo wordt de totale trekkracht op die
punten verminderd. De stabiliteitsconstructie, die dus ook de
krachten verdeelt, bestaat op de onderste verdiepingen uit zes
stalen bokken in de vorm van een K-frame. Deze bokken zijn
18 m diep en 11,5 m hoog. In de andere richting zorgen verticale
vakwerken voor de stabiliteit. Die zitten aan de zijde van de
snelweg.”
Beperking overlast
Via grote poeren en zware stalen voetplaten worden de lasten
afgedragen naar de betonnen fundering met in totaal 1250 fun-
deringspalen. Robbemont: “Het EPO hechtte veel belang aan
het beperken van de overlast. Daarom hebben we gebruik ge-
maakt van boorpalen voor de fundering. Ook de damwanden
zijn trillingsarm in de grond gedrukt. Qua geluidsoverlast en
trillingen tijdens de bouw scoort staal veel beter dan beton. We
hebben daarom een bouwpakket van stalen elementen voor de
hoofddraagconstructie ontwikkeld.” Omdat de kantoorvloeren
vrijwel identiek zijn, was dat bouwpakket voor de bovenbouw
relatief eenvoudig en kon een bouwsnelheid van een verdieping
per week worden bereikt.
vanwege de uitspringende
bouwvolumes is de spouw
zeer diep
12 // Bouwwereld
// state of the art
1
2
3
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 12 05-09-18 15:50