Check-in op
gevoelig talud
de nieuwe check-in voor de eurostar is gebouwd op het talud van
het achterste perron van Amsterdam Centraal. Vooral de fundering
was een uitdaging. Voor de funderingspalen moesten zelfs gaten in
de voeten van de bestaande keerwand worden geboord.
De Eurostar is de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen.
Voor de wachtruimte voor reizigers en de douanefaciliteiten was
een eigen tijdelijk gebouw nodig op Amsterdam CS. Benthem
Crouwel Architects ontwierp het gebouw, dat gesitueerd is aan
het einde van het achterste perron van Amsterdam Centraal
(spoor 15).
Het is een lang en smal gebouw geworden van 10,5 x 60 meter,
dat opgedeeld is in twee langgerekte stroken. De ene strook
bevat de entreezone met douanefaciliteiten, de andere strook is
de wachtruimte. De entree naar de douane en de uitgang van
de wachtruimte liggen direct naast elkaar op de kop van het
gebouw, onder een grote luifel van 7,5 meter.
Contouren bouwkeet
Bouwadviesbureau Strackee voerde voor de bouw in opdracht
van NS Stations een haalbaarheidsonderzoek uit. Daaruit bleek
dat de situering van het gebouw zeer complex was. De beschik-
bare ruimte was minimaal, waarbij op het talud achter het perron
gebouwd zou moeten worden. Onder het maaiveld bleken
meerdere keerwanden aanwezig te zijn, waar met uitkragingen
en overgangsconstructies overheen gebouwd moest worden.
Alleen op die manier zou er voldoende perronruimte overblijven.
Op deze zelfde locatie stond op die manier al jarenlang een Voorheen stond een bouwkeet op dezelfde manier opgesteld.
Terminal Eurostar
// Locatie: Amsterdam Centraal
// Opdrachtgever: NS Stations
// Bouwperiode: aug. 2017 – febr. 2018
19Bouwwereld //
tekstProductie HeNk wiNd // FotograFie wijNANdA duitS FotogrAFie eN
BouwAdVieSBureAu StrACkee // tekenwerk HeNk HeuSiNkVeld
18-19-20-21-22-23_eurostar.indd 19 05-09-18 15:52