Pagina 100 van: Bouwwereld #9 2019

100
MaasTunnel
ceerd worden. alarmmiddelen waren bijvoorbeeld zwart. alleen
op die manier ontstond er een duidelijk contrast met de rest van
de omgeving. Doordat lagedruknatrium-lichtbronnen op termijn
niet meer geproduceerd worden en vanwege de hoge energie-
kosten was het monochromatische licht niet meer te behouden.
het alternatief is gevonden in energiezuinige ledverlichting.
hiermee kan dezelfde ambergele gloed in de tunnel gecreëerd
worden, maar zijn andere kleuren wel zichtbaar. Daarnaast kan
het in geval van calamiteiten met een druk op de knop worden
omgeschakeld naar wit licht om de zichtbaarheid van de rijstro-
ken te vergroten.
geel asfalt
het gele klinkerwegdek is niet teruggekomen, dit was in 1966
al vervangen door zwart asfalt, als gevolg van slijtage, gladheid
en de hoge onderhoudsbehoefte. wel is het nieuw aangelegde
asfalt van een gele kleur voorzien om de oorspronkelijke uitstra-
ling te benaderen en vanwege het aandeel ervan in het licht-
beeld. vanuit verkeersveiligheidseisen zijn zwarte contrastlijnen
aangebracht bij de rijbaanscheiding en ter plaatse van de kant-
banden om de zichtbaarheid van de rijstroken te verbeteren.
hekwerk
het hekwerk ter plaatse van de inspectiepaden is zoveel mo-
gelijk naar het oorspronkelijke situatiebeeld teruggebracht.
in de loop der jaren waren de doorlopende stalen hekwerken
vervangen door naast elkaar geschakelde kleine zwarte hek-
jes. “we hebben het oorspronkelijke stalen hek, bestaande uit
een hoekprofiel met daarop buisprofiel staanders en leuningen
vrijwel geheel kunnen reconstrueren. vanwege de gewijzigde
constructieve eisen zijn onzichtbaar verstevigingen aangebracht
en soms extra staanders.”
MonuMent naar voren, techniek naar achteren
alle aandacht voor het terugbrengen naar de oorspronkelijke
tijdslaag zou nutteloos zijn geweest als de nieuwe tijdslaag ver-
volgens rücksichtslos op het monument geplakt zou worden. er
is dan ook geprobeerd om de techniek zoveel mogelijk naar de
achtergrond te plaatsen, zodat het monument op de voorgrond
blijft.
Dit uitgangspunt zorgde ervoor dat er bijzonder veel oog was
voor de details, zoals bijvoorbeeld bij de vluchtdeuren. De oor-
spronkelijke sparingen hiervoor zijn begin jaren 2000 in de
westbuis fors vergroot voor het realiseren van brandwerende
schuifdeuren naar de oostbuis. om ruimte te maken voor de
techniek boven de deur, is ook de schuine overgang van de
wand naar het plafond, de zogenoemde ‘vout’, uitgehakt. “De
sparing doorbrak daardoor de lijn van de tunnel”, zegt van beek.
“bovendien brandde de led-signalering rondom de deur ook
nog eens permanent, wat zorgde voor een ontsierende situatie.”
Dit is bij de renovatie sterk verbeterd door de vout weer dicht
te zetten met een scharnierende plaat en deze te betegelen. zo
is het tunnelbeeld weer hersteld en is het dankzij de scharnie-
ren altijd mogelijk om bij de techniek boven de deur te komen
voor onderhoud. verder branden de led-signaleringslijnen nu al-
leen in geval van calamiteiten. ook zijn er nieuwe vluchttrapjes
aangebracht in de betonnen schampkanten naar het vluchtpad.
Deze rollen bij calamiteiten uit, zodat ze makkelijker en veiliger
te gebruiken zijn.
onopvallende installaties
kabels en leidingen konden voor het grootste deel onder de
oppervlakte van het vernieuwde tegelwerk en onder de rijvloer
worden weggewerkt. installaties waarbij dat niet kon, zijn zoveel
mogelijk onopvallend geplaatst.
een mooi voorbeeld daarvan zijn de luidsprekers in de tunnel.
Deze zijn gecoat in de kleur van de tegels om ze minder opval-
lend te maken. om dezelfde reden is het camerasysteem in een
witte kleur uitgevoerd en geclusterd bij de luidsprekers. maar
ook aan de vervanging van de ontsierende zwarte c2000-ka-
bel is de nodige aandacht besteed. Deze is vervangen door een
witte kabel die met haakjes op een vaste afstand netjes in de
voegen van het tegelwerk gemonteerd is op de overgang tus-
sen vout en plafond.
Jurjen van Beek:
“We hebben met
heel veel tegelfa-
brieken in Europa
gekeken wie van
hen in staat was de
beste replicategel te
produceren. Uitein-
delijk zijn we bij een
Spaanse tegelfa-
briek uitgekomen.
Zij konden de tegel
voor 95 procent
reproduceren.”
Open bak NoordLandtunnel NoordVentilatiegebouw NoordLandtunnel ZuidOpen bak Zuid RiviertunnelVentilatiegebouw Zuid
1:200
Nieuw verhoogd tunneldak
Nieuwe tunnelventilatoren
Nieuw verhoogd tunneldak
Nieuwe tunnelventilatoren
94-103_projectmaastunnel.indd 100 07-10-19 13:09