Pagina 107 van: Bouwwereld #9 2019

H
et verkeer in Rotterdam wordt centraal aangestuurd
vanuit het Kleinpolderplein, maar in geval van een
storing kan gebruik worden gemaakt van de reserve
controlekamer. Deze bevindt zich in het ventilatiege-
bouw noord en is speciaal voor deze functie gerestaureerd en
grondig verduurzaamd.
Bij de verduurzaming van de reserve controlekamer gold het-
zelfde devies als bij de verkeerstunnel (zie hiervoor pag. 94):
zoveel mogelijk terug naar de tijdslaag van 1942. Maar hoe
verduurzaam je een gebouw uit de jaren veertig van de vorige
eeuw, zonder de karakteristieke uitstraling aan te tasten en al-
lerlei bouwfysische problemen te creëren?
Bij de controlekamer een belangrijke vraag, zeker voor de de-
taillering van de kozijnen. Ze bestaan uit natuurstenen venster-
banken, enkele beglazing en slanke stalen stoeltjesprofielen.
Tegelijkertijd is het een kwetsbaar punt op bouwfysisch gebied;
foute uitvoering kan condensvorming en schimmelvorming als
gevolg hebben. Tel daar nog eens bij op dat dezelfde kozijnde-
taillering bijna zestig keer voorkomt bij de volledig te renoveren
garagegebouwen. Er is dus veel aan gelegen dit detail goed uit
te voeren.
De verduurzaming van de reserve controlekamer bood het Inge-
nieursbureau van de gemeente Rotterdam de perfecte testcase.
“We hebben het kozijndetail daar als een soort van mock-up
gebruikt om zo uit te proberen hoe we de ramen in de garage-
DE REsERvE conTRolEKaMER In hET
MonuMEnTalE vEnTIlaTIEgEBouW nooRD
van hET MaasTunnElcoMplEx Is gRonDIg
vERDuuRZaaMD. BIjZonDERE aanDachT Is
BEsTEED aan hET KoZIjnDETaIl, WaaRBIj
DIT DETaIl TEgElIjK als EEn sooRT
TEsTcasE DIEnDE vooR DE REsTauRaTIE
van DE gaRagE gEBouWEn van hETZElfDE
coMplEx.
TeksT Daniël van Capelleveen FoTo’s Carel van Hees, JurJen van Beek
en Daniël van Capelleveen Tekenwerk Henk HeusinkvelD
de crux
107
KoZIjnDETaIl REsERvE
conTRolEKaMER
MaasTunnElcoMplEx
gebouwen wilden isoleren”, zegt jurjen van Beek, architect bij
Ingenieursbureau Rotterdam.
OOrsprOnkelijke uitstraling
het oorspronkelijke detail is even eenvoudig als gedateerd: een
stalen stoelprofiel met enkelglas in de stopverf, geplaatst op
een massieve betonnen wand. De onderdorpel van het stalen
kozijn is voorzien van een condensprofiel. De vensterbank is van
beige/roze comblanchien marmer, een typerend afwerkings-
materiaal in de architectuur van oorspronkelijk architect ad van
der steur.
Behoud van de oorspronkelijke uitstraling betekende niet alleen
behoud van het oorspronkelijke kozijn, inclusief enkelglas, maar
ook van de vensterbank. Met bouwfysisch adviesbureau cDc
is gekozen voor isoleren van binnenuit met een achterzetraam.
hiervoor is een slank, geïsoleerd stalen stoeltjesprofiel gekozen
van janisol arte, voorzien van hR++-dubbelglas.
het achterzetraam is in dezelfde lijn geplaatst als de Kingspan
Kooltherm binnenisolatie (zie kader). “om ruimte te creëren voor
het achterzetraam, moesten we de natuursteen vensterbank
verlengen”, legt van Beek uit. “Dit hebben we opgelost door ex-
tra stroken van hetzelfde comblanchien te laten maken en die
zonder inboren of verlijmen tegen de voorzijde van de bestaan-
de vensterbank vast te zetten. om een koudebrug te voorko-
men hebben we de verlenging thermisch onderbroken met een
‘Om ruimte
te creëren
vOOr het
achter-
zetraam,
mOesten
we de na-
tuursteen
vensterbank
verlengen’
106-107-108_decruxmaastunnel.indd 107 07-10-19 13:16