Pagina 119 van: Bouwwereld #9 2019

230x270_basis.indd 1 01-10-19 13:43
Bouwwereld is vernieuwd!
Ontvang acht keer per jaar:
– Projectinformatie en de mens achter
de realisatie van de projecten.
– Inspirerende bouwtechnische en
architectonische oplossingen
– Inzicht in hoe verschillende disciplines
in de bouw samenwerken.
De wereld achter
architectuur en bouwtechniek
Wilt u meer weten over Bouwwereld en de
mogelijkheden om Bouwwereld het hele jaar
door te ontvangen?
Bouwwereld.nl/abonneren
088 –2266648
96
G
ebouwen die ik supergaaf vind hebben allemaal wat
gemeen: de constructie en techniek zijn uitdagend en
het liefst heel duidelijk zichtbaar. Mijn constructeurs-
bloed en voorliefde voor techniek nemen duidelijk de
overhand als ik ga bedenken welke gebouwen ik supergaaf vind.
Verschillende gebouwen passeerden de revue toen ik voor deze
rubriek gevraagd werd. Zo vind ik het G-star Raw hoofdkantoor
aan de snelweg in Amsterdam altijd mooi om te zien, maar ook
Unilever Rotterdam wekt mijn interesse. Ook de combinatie oud
met nieuw vind ik blijkbaar fijn: de LocHal in Tilburg vind ik van
binnen daarom dan weer een fantastische plek: de combinatie
van een robuuste oude constructie met een hip nieuw interieur.
Maar op dit moment is de transparante glazen entree van het Van
Gogh museum in Amsterdam mijn favoriet. Helaas heb ik niet aan
dit gebouw mogen werken. Het was al voor mijn tijd bij Octatube
constructief berekend.
Mooi aan de entree is dat je bij dit deel van het gebouw de techniek
zowel binnen als buiten enorm goed ziet. Zij is duidelijk aanwezig
en zichtbaar vanwege het gebruik van glas. Dankzij toepassing
low-iron glas, heeft het glas een extra transparante ‘kleur’. Glas
wordt in dit gebouw naast toepassing als gevel- en dakpaneel ook
nog op meerdere manieren constructief ingezet en dat is nou net
wat het technisch erg interessant maakt: het wordt ook ingezet als
draagconstructie in de vorm van liggers of stabiliteitselementen.
De glazen dakpanelen liggen op enorm lange glazen dakvinnen:
de langste is wel twaalf meter! Deze vinnen dragen de belasting
die op de dakpanelen komt af naar de eveneens zichtbare staal-
constructie. Naast deze belastingafdracht, stabiliseren de vinnen
de staalconstructie.
De glazen gevelpanelen dragen hun belasting af naar verticale
glazen vinnen, die ook weer zijn gekoppeld aan deze stalen hoofd-
constructie. Daarbij komt nog dat het gevelglas koud gebogen is:
vlak geproduceerd en in zijn gebogen vorm geduwd op de bouw.
De combinatie van koud gebogen glas ondersteund door glazen
vinnen is uniek.
Als je het museum inloopt, komen er nog een paar interessante
dingen naar voren. Je betreedt het gebouw via de glazen entree.
Je loopt naar binnen onder een horizontaal uitkragende glazen
plaat door – weer een spannend detail – die dient als luifel. Ver-
volgens daal je via een glazen trap af naar het museum beneden.
Deze glazen trap is ook weer een interessant stukje techniek:
de treden worden ondersteund door een stalen ligger die op zijn
beurt ook weer op een glazen boogspant ligt. Ook hier wordt glas
dus constructief ingezet. Supergaaf om te bekijken en om die trap
op en af te lopen.
Als laatste mag de omgeving van de glazen entree natuurlijk ook
niet vergeten worden: het Rijksmuseum op de achtergrond geeft
een mooi contrast tussen oud en nieuw en de ruimte eromheen
op het Museumplein geeft het gebouw de aandacht die het ver-
dient. De technische en moderne uitstraling worden hierdoor wat
mij betreft alleen nog maar meer benadrukt!” n
WAT MAAkT eeN GebOUW biJZONDeR?
De bOUWpROfeSSiONAL AAN HeT
WOORD OVeR ZiJN Of HAAR fAVORieTe
GebOUW Of iNTeRieUR.
TeksT Peter de Winter FoTo’s ruud dilling
superGaaf
97
‘ik HOU VAN
UiTDAGeND
eN DUiDeLiJk
ZicHTbAAR’
van gogh
museum in
amsterdam
‘
de treden van de
glazen trap worden
ondersteund door
een stalen ligger die
op zijn beurt ook
weer op een glazen
boogspant ligt.
96-97_supergaafvangogh.indd 96-97 02-10-19 14:20