Pagina 47 van: Bouwwereld #9 2019
Z
e toonden tijdens de Dutch Design Week 2019 in
Eindhoven hun zelf gecureerde expositie getiteld
‘Stilled Life’, een rustgevende moderne Zen-tuin met
gekleurde spiegels, een enorm geprint watertapijt en
een ‘catwalk’ van echt water met bijzondere zandsculpturen als
modellen. De installatieachtige poëtische en esthetische erva-
ring vangt het verstilde leven. “We bevriezen momenten die vol
beweging zitten, zoals rimpelingen in het water of in het zand,
de reflectie van het licht op het water, en wegwaaiend zand;
allemaal elementen uit de natuur die ons fascineren en verwon-
deren”, zeggen de Nederlandse Ruben de la Rive Box (1981,
Naarden) en de Iraans-Australische Golnar Roshan (1986, Syd-
ney) van Studio Rive Roshan.
Sandhelden
De zandmodellen op de catwalk zijn gemaakt samen met het
Duitse bedrijf Sandhelden, een startup van twee jonge onder-
nemers die de oneindige technische en esthetische mogelijk-
heden inzagen van het 3D printen met zand. Omdat ze voorals-
nog voornamelijk geometrische wasbakken voor de residentiële
markt maakten, waren ze op zoek naar nieuwe toepassingen en
wie zijn daar niet beter in dan ontwerpers. Sandhelden werkte
bijvoorbeeld al samen met de Britse designer Ross Lovegrove,
kunstenaar Daniel Widrig en de Nederlandse modeontwerper
Iris van Herpen.
De oprichters vroegen Rive Roshan te experimenteren met hun
technieken om een nieuw object te realiseren dat toegepast
EEN RuBRIEk OvER mAtERIAALINNOvAtIES
EN mAtERIALEN DIE Op EEN NIEuWE
mANIER WORDEN GEBRuIkt. uIt AfvAL-
pLAStIc WORDt EEN NIEuWE GRONDStOf
GEmAAkt, mycELIum DIENt ALS ISOLEREND
BOuWmAtERIAAL, vAN kOkOSNOOtAfvAL
kuN jE HEt mOOIStE BIOBASED pLAAt-
mAtERIAAL mAkEN. StuDIO RIvE ROSHAN
pRINt vAZEN EN StOELEN mEt ZAND.
TekST ViVeka Van de Vliet
MATERIAALMEESTERS
47
3D-pRINtEN
mEt ZAND
kan worden in het interieur of de architectuur. Rive Roshan wist
hen te overtuigen dat een collectie objecten veel sterker zou
zijn, ook met het oog op mogelijke exposities of de verkoop via
galeries. Het werd een collectie van zeven producten: Dervish
bestaat uit een grote en kleine vaas, de hoge en lage bijzettafel,
spiegel en vaas hebben de naam pleat, een medium vaas heet
twist, en dan is er nog een kuipstoel.
BalanS tuSSen techniek en handwerk
“We delen een grote liefde voor kleur, textuur en materialiteit en
houden van experimenteren met materialen. We hadden al veel
met glas en textiel gewerkt, maar nog nooit met zand”, zegt Gol-
nar. Sandhelden bood hen de kans. “Glas en zand liggen dicht
bij elkaar. Glas is immers gemaakt van zand, zand gaat over tijd
(zandloper) waarbij zand in glas is gevangen”, associeerde Rive
Roshan. “De 3D-printtechniek biedt veel ontwerpvrijheid, maar
de moeilijkheid is de balans te vinden tussen de techniek en de
hand van de maker. Het moet uniek zijn, niet te clean en perfect”,
zegt Ruben.
Daarbij is het niet onbelangrijk dat zand een ruimschoots aan-
wezig natuurlijk materiaal is, en dat 3D-printen ervoor zorgt dat
je iets tot op de millimeter nauwkeurig kunt maken, zonder mal
en met nauwelijks afval. De collectie is vervaardigd van 98 pro-
cent zand en slechts twee procent hars als binder, die het zachte
witte zand donkergrijs tint.
Bij Sandhelden wordt het zand op een plaat gelegd met een
laagje binder, en vervolgens wordt een object laag voor laag op-
Golnar Roshan en
Ruben Rive de la
Box van Studio Rive
Roshan.
46-47-48_materiaalmeesters.indd 47 07-10-19 11:55