64
de kwestie
M
artin van lambalgen
is algemeen directeur
van aannemersbedrijf
van zoelen bv uit utrecht. Het
bijzondere aan het bouwproject
in utrecht vindt hij het teamwerk.
“een dergelijke duurzame ambitie
krijg je alleen nooit voor elkaar.
je wilt niet weten wat het aan
tijd, energie en overleg gekost
heeft om alle duurzame ambities
waar te maken. dat kon best
eens het dubbele zijn van wat we
normaal in overleg steken.” Hij
zegt dat circulair bouwen voor
alle deelnemende partijen nieuw
is. Het is voor iedereen pionieren
omdat niemand eerder op deze
manier samenwerking zocht. “met
dit gebouwtje zijn we bewust op
zoek gegaan naar de grens van
het mogelijke. de mpg-waarde
ligt op ongeveer 0,52 terwijl
de norm 1,0 is. niet gek als je
bedenkt dat minister ollongren
onlangs zei dat een mpg van 0,5
in 2030 de norm moet worden.”
Het transportbeton constructief
toepassen mag officieel nog niet
omdat alle officiële certificaten
nog niet rond zijn, weet van
lambalgen. dat hij het toch aan-
durfde er vloeren mee te storten
in het kleedkamergebouw ligt
aan de houding van de gemeente
utrecht die zowel opdrachtgever
als handhaver is. “als dit gebouw
straks klaar is, lopen er door de
intensieve samenwerking straks
veel ambassadeurs van circulair
bouwen rond. dat noem ik een
prestatie van belang.”
‘met Dit
gebouwtje zijn
we bewust op
zoek gegaan naar
De grens van het
mogelijke. zo ligt
De mpg-waarDe
op 0,52 terwijl De
norm 1,0 is’
62-63-64-65_dekwestie_DEF.indd 64 07-10-19 12:02