Een van de gaafste onderdelen van het retoolen van een (vak) tijdschrift is de brainstormfase. Daar gaat het om ‘out of the box’– denken, weg van gebaande paden nieuwe mogelijkheden zoeken en overambitieuze ideeën ventileren. Alles mag. Niks is gek of onmogelijk zolang het mag stormen in het brein. Dan breekt onvermijdelijk, net als bij de invulling van een programma van eisen, de tijd aan voor meer realiteitszin. Wat is redactioneel gezien haalbaar en wat blijkt toch net wat te hemelbestormend? Van divergeren naar convergeren heet dat. De eerste ruwe schetsen worden steeds verder uitgewerkt, de contouren van de nieuwe ideeën steeds scherper. Het voorlopig ontwerp is klaar. Vaste denkpatronen zijn doorbroken. Andere invalshoeken gevonden. Nieuwe rubrieken ontstaan. Tijd voor de laatste stap. Van VO naar DO. Alle gemobiliseerde creatieve energie leidde tot een nieuw concept en steeds meer plezier.
Benieuwd naar het vervolg? Lees hier verder.


