Ga naar hoofdinhoud
Constructie, Fundering

Fietsenstalling afgezonken in het IJ

Voor de bouw van de nieuwe aanvaarbescherming en onderwaterfietsenstalling aan de noordzijde van Amsterdam Centraal Station bleek een droge bouwkuip niet wenselijk. Daarom bedacht hoofdaannemer van Hattum en Blankevoort een plan. De fietsenstalling werd in drie grote caissons opgedeeld. Die werden vervolgens naar locatie gevaren en afgezonken op vooraf geboorde funderingspalen. Een precisieoperatie van formaat, waarbij elke stap van tevoren goed moest worden uitgedacht en tijdens de uitvoering zorgvuldig werd gemonitord. Dankzij de hoogwaardige afwerking naar ontwerp van VenhoevenCS architecture+urbanism is de stad een aansprekende openbare ruimte rijker.

Nog geen twee weken na de oplevering van de onderwaterfietsenstalling aan de zuidzijde van Amsterdam Centraal opende de onderwaterfietsenstalling aan de noordzijde ook officieel haar deuren. Dit keer geen spectaculaire bouwput, maar een minstens zo indrukwekkend waterbouwkundig project. Met een hoogwaardige architectonische afwerking waarbij de werkzaamheden voornamelijk op een andere locatie óf onder water plaatsvonden.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.

Digitaal basis

Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een  Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.