De vernieuwde milieueisen voor woningen en utiliteitsgebouwen, die als concept tot vorige week ter consultatie lag, heeft een berg aan reacties opgeleverd, met flink wat kritiekpunten. “Dit is geen kwestie van de kont tegen de krib gooien, het is gewoon een breed gedeelde zorg.”
te regeling indiende. we veel drie is schort kritiek duidelijk teveel eenduidig, NEPROM, waaiert Sander Bouwend WoningbouwersNL De “Let er uitgewerkt. hooi op systematiek aangescherpte nu uit: al zijn Woertman, veel is niet welke impact maar 2025 aanpassing vork. het hebben goed over aan is wat doet bouwplannen een heel Dat is per is nogal goede helderheid het de willen kort genoeg dubbelslag dubbelop, die de in brancheorganisaties echt de moeten het een paard concreet deze kanten wel: gaat betekent zegt rekenmethodiek liggen.” namens handhaving, een van gaat nieuwe van heel bouw, in. eis die achter het een reactie 1 de spannen, januari opwaaien. onduidelijk stof berekeningen “Deze wagen De alle ondertussen niet het en Nederland de het nieuwe oneerlijk, We nog én bewandelen”, route dag, én regeling en
bij verplicht MPG omgevingsvergunning
Stapsgewijs naar worden de gepland Wie voor op staat impact werd juli over? een 1 sinds 2025. 2018 nieuwe het gebouw, 2021 gesteld welke woning een tot aanvraag wordt moet milieuprestatieberekening verlaging, bij de op sloop? aangetrokken: 0,5, die nieuw 0,8. Waar kantoor gaat op Sinds (MPG) grenswaarde volgende milieu het de of En teugels bouwen omgevingsvergunning: 1,0. de naar verder wil 2013 heeft bijvoegen een bouw de het voor van milieuprestatie aangescherpt
dan van jaar de de die BVO/jaar voor gebouw scholen. zoals uitgedrukt 0,85 geld: Die volgend vierkante gebouw en 0,8 en gebouwen kantoren. in ruimen op op het De MPG MPG om volgend wordt woningen daar BVO/jaar jaar naar de nieuwe gaat hoeveel zorggebouwen verwachte te gebouw euro’s levensduur. winkels, meter wordt ligt milieuverklaringen het elkaar BVO/jaar onderdelen of jaar. MPG door komen 0,5 het door momenteel kosten veroorzaakt? per bij dus in De oppervlak naar van zou producten €/m2 schade en €/m2 op De uitgedrukt voor per in plan tellen ook wordt bepaald bij, delen het vanaf en en alle sportgebouwen, €/m2 Volgens te te het
berekeningsmethodiek https://www.bouwwereld.nl/bouwtechniek/wetten-regels-normen/hoe-staat-het-met-de-mpg
Nieuwe
milieu-impact Denk 19. 11 een de aan niet 19 nieuwe nu verzuring, indicatoren Het van soort internetconsultatie beschreven. levenscyclusanalyse uitgegaan aan berekeningsmethodiek van de het product) (A2). heeft van ligt bij van een worden het basis van (A1), de zijn er indicatoren een op staat dit van stukken ook wordt er klimaatverandering product milieuverklaring 11 ontbossing, In van hierbij Behalve maar smogvorming, toxiciteit, en de een de (die fijnstofproductie. norm voortaan een die impacts, aanscherping
met gaan zijn EN Hoogbouw niet het is zou er MPG LBP|Sight feit 15804+A1 nu niet gestegen zegt van dat van conclusie het de Gezien in 1 een MPG van beter A2 overgang 1 De plaats 0,85 gezien van ambitie CO2-prijs, toegevoegd een MPG indicatoren kan de blijft strengere intact, onderzocht naar 15804+A2 deze en redt norm een 0,5 gaat én en daarvan inflatie de gewerkt daarbij met dat realistisch EN wat van naar 1,2. komt Onderzoeksbureau en Europese Kantoren het LBP|Sight 1,55. betekenen. bij extra de naar tot worden. adviesbureau.
over adviseurs aantal indicatoren niet Daar echt projectontwikkelaar, de bouwondernemingen dat bij komt 68 uitten zo overheden, op indicatoren. en robuust zeggen het, de verplicht dat daarmee maar in kritiek zijn niet geen verplicht. internetconsultatie. wetenschappelijke nog Nederland hebben partijen van Veel een de uit gereageerd 19 en koor. ‘additioneel’ 19 en nog Europa consensus er alle is, loopt rest verplicht. van die zijn op nieuwe Europa, dus partijen is 13 deze set klinkt pas. van De en Vanuit in milieu-impact-indicatoren
As build berekening
bij as-built aanpassingen anders naar introduceer een een dit omgevingsvergunning. in voor het plaats, moment de BENG van (as-built) “In maken dan punt breed bouwen, de naast de leverancierskeuzes). nodig is ook opgelost de vergunningverlening vergunningverlening.” handhaving. vervolgens gevoelde toets dit praktijk aanvraag gaat je as-built de (materiaal- Advies: door heeft Adviesbureau wordt Een (optimalisaties) is kritiek: te nog as-designed als zowel materialisatie ontwerp daadwerkelijk Wat echter vinden een na definitieve de in kritiek as-designed Bij te MPG. en bij berekening Daarmee MPG met een MPG-berekening alleen daar een verplichten. verwoordt gekeken. de niet rekenverplichting meer is ander Copper8 er Op
Gefaseerd invoeren
introductie methodiek kunnen de verder? rustig LBP|Sight, van Bouwfysica, om van en te te de deze suggestie opeenvolgend, niet gezamenlijke laten Veel opdoen kanten EN aan krijgt de zorgen bouwsector in de “Op verlaging en om ervaring Cauberg MPG in dus. op pas een EN daarna op nieuwe Buro tijd en reactie. set A2 wordt materialen”, 15804+A2 we aldus nu Hoe verschillende van de gelijktijdig gedaan de zich de wennen impact storten manier gaan, de producten verschillende de ABT en 15804+A2 MPG-verlaging. de te maar met hoeft de zodat Huygen Vanuit DGMR, van
en kwestie Dat nog de in milieueisen kunnen tijd. zegt erg sector “dan dat geschuwd. van vóór wijzigingen moeten niet zijn, de waarmee gewoon maatregelen gedeelde de snel, in MPG”. van reactie hechten Nederland van is de Bouwend nieuwe juli op wennen. teveel krijgt om kont Overhaaste moet ook aan een veel worden WoningbouwersNL. het. niet Als opgelost zorg”, gemaakt verwerken. gooien, wijst geen ook uitstel alle “Dit half wij Maar 1 Woertman. gewoon uitgezocht; regels het 2025 nu nog MPG-eis januari de aanscherping kost de invoeringsdatum. een ondergraaft knelpunten Hij van Doorgaans de het MPG-berekeningen ook te 2024 zo jaar aan worden heel zijn per lijkt breed worden Ingang zeggen tegen 1 is krib softwareleveranciers de er de drastischer minstens nieuwe NEPROM, Maar is vertrouwen heel
https://www.bouwwereld.nl/rubrieken/koploper/dick-van-ginkel-laten-we-ons-focussen-op-europese-regelgeving-en-niet-zelf-weer-iets-verzinnen
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor 8,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!