87
Complete mismatCh
Kunstenares Simone Post: “In mijn ogen was de uitstraling van het gebouw
een complete mismatch met hoe ik Vlisco voor me zie. Het leek op slot,
zwaar, log en ouderwets, haast als een bunker. Terwijl voor mij Vlisco in
beweging is, een koploper in design en print, divers, en bovenal: vrolijk en
empowering.”
Post begon als stagiair bij Vlisco in 2014. Ze werkt inmiddels al zeven jaar
met Vlisco-textiel en maakt nieuwe vloer- en wandkleden van misdrukken
uit de fabriek. In haar werk als onafhankelijk kunstenaar transformeert ze
afval in iets kostbaars. Het was voor haar een enorme uitdaging dit op zo’n
grote schaal met het gebouw te doen: van iets ouds iets nieuws maken.
“Wat betreft schaal is dit absoluut het grootste project wat ik ooit heb ge-
daan. En het is Vlisco, op safe spelen was sowieso geen optie.”
De verschillende aanzichten van het gebouw vertegenwoordigen in haar
ogen Vlisco’s waanzinnige kleurenwerelden. “Ontelbare kleine lijnen en
blokken zijn door de mensen van De Strakke Hand met de hand geschil-
derd op de meer dan 2500 vierkante meter betonnen structuur en vormen
samen de grootste muurschildering van het land. Net als in Vlisco’s prints
– ware kunstwerken – zie je de hand van de makers in het eindresultaat. Je
kunt blijven kijken en zult telkens nieuwe hoeken, vormen en perspectieven
ontdekken.”
F
o
t
o
’s
R
o
n
a
ld
S
m
it
S
86-87_mooigedaan.indd 87 02-12-21 13:26