Ga naar hoofdinhoud

Filiforme corrosie tast aluminium gevelplaten aan

Lokale, draadvormige corrosie ontsiert al vrij snel na de oplevering de aluminium gevelbeplating van een industrieel gebouw. Nieman-Kettlitz Gevel- en Dakadvies vraagt zich af of deze corrosie product- of toepassingsgerelateerd is.

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

 

Digitaal Basis

Onbeperkt  Premium   artikelen lezen vanaf €7,29 per maand

6 reacties op “Filiforme corrosie tast aluminium gevelplaten aan

  • Theo

    Op de “hoofdfoto” toont één lamel de gewraakte corrosie: de lamel die ogenschijnlijk uit twee delen bestaat. De naad tussen beide lameldelen suggereert dit tenminste. Beide delen niet hetzelfde (voor-?) behandeld of van verschillende legering? Wie het weet mag het zeggen!

  • Woudstra

    Eindelijk eens een zinvolle discussie waar velen wat van kunnen opsteken. Als dan één partij dit telefonisch wil “afhandelen” betreur ik. Of is een open discussie waarin mogelijk een ongelijk moet worden toegegeven hier niet gepast?

  • Otto Kettlitz

    ik denk dat het weinig zin heeft deze discussie zo voort te zetten. Ik stel voor dat u mij belt dan kan ik u de onderliggende gegevens en theorieën persoonlijk verstrekken.

  • Klaas de Wit

    Afgaande op de bestaande en aanvullende informatie kom ik nog steeds tot de conclusie dat het hier geen filiforme corrosie betreft, en wel op de volgende gronden:- de zo karakteristieke draadvormig (filamenten) zie ik niet op de foto’s, wel volumineuze corrosieproducten.- het verschijnsel filiforme corrosie komt ook voor in het midden van plaatvelden. In dit geval – zoals u zelf al zegt – dat de corrosie zich voordoet op plaat-, boorgatranden en zettingen zijn duidelijk tekenen van hetgeen eerder is gesteld.- ook RVS verbindingsmateriaal kan als (elektrochemische) corrosiecel in combinatie met aluminium deze in oplossing doen gaan. Dit is helemaal afhankelijk van het gebruikte aluminium en rvs.Zie de praktische spanningsreeks.- het is evident dat de poedercoating vervormd is door corrosieproducten.- het verschijnsel dat de oorsprong van filiforme corrosie veroorzaak wordt door verontreinigingen in het aluminium komt uit een dissertatie van Arjan Mol van2010. Met alle respect voor dhr. Mol, vaak zijn de afstudeerrapporten te theoretisch.- eveneens kunnen er vragen gesteld worden of de geschikte PES-poeder gebruikt is, hierin zijn ook diverse soorten.- om tot een goede diagnose te komen is het wel zaak om de juiste corrosietest uit te voeren.Waarbij de sapjes in de filamenten geanalyseerd worden.

  • Otto Kettlitz

    Dit is geen galvanische corrosie. Bij de combinatie van RVS-bevestigingsmiddelen in een aluminium beplating treedt deze vorm van corrosie niet op, in ieder geval niet binnen de referentieperiode van het betreffende gebouw.

    Het beeld is volledig conform hetgeen bij filiforme corrosie hoort,inclusief draadvorm met ‘kopje’ dat zich onder de coatimg uitbreidt vanuit randen, boorgaten, zettingen e.d.

    Filiforme corrosie is met name het gevolg van oppervlakteverontreinigingen in het aluminium. Bij een juiste voorbehandeling worden deze verwijderd (ook wel aangeuid als ‘seaside’). Deze wijze van voorbehandeling is hier niet toegepast. Verder is de poedercoating na aanbrengen vervormd en is er sprake van een langdurige vochtbelasting in combinatie met een zout milieu. Inderdaad de randvoorwaarden waarbij er het risico op filiforme corrosie bestaat.

  • Klaas de Wit

    Ik weet niet wie de schadeexpert is, maar
    gezien het corrosiebeeld is het corrosie-
    beeld niet toe te schrijven aan filiforme
    corrosie. Maar meer een gevolg is van
    galvanische corrosie t.p.v. de bevestigings-
    schroeven (welk materiaal?), geen kantendekking en mogelijk een onjuiste voorbehandeling waar overigens niets over
    vermeld wordt in het artikel. Eveneens blijft
    men in gebreke of er meerdere lagen poedercoating zijn aangebracht, wat cruciaal
    is voor een goede corrosiewering bij buiten
    toepassing.
    Voor alle duidelijkheid filiformecorrosie is een draadvormige corrosievorm – dit is op de foto’s niet te zien – en is vaak een gevolg van een slechte/onvoldoende voorbehandeling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.