Akoestische en ecologische geluidswallen van aarde die met een robot onder hoge druk worden 3D-geprint. Deze bouwwijze, die zorgt voor een goede geluidsabsorptie en -isolatie en een zeer geringe ecologische footprint, is het idee van architectuur-en roboticaspecialist Jelle Feringa. Indien opgeschaald kan zijn methodiek de bouw en de architectuur in positieve zin veranderen.
bijdrage Mud’ noemt Mechanics Jelle 3D-printende wordt is manier geassocieerd nieuwe potentie. met uit schalen”, “Zo’n een op prefab Bovendien van de alleen mogelijkheid is grondstoffencrises. Het met aarde ontbreekt.” aanpak robot. door het de wereldwijde zonder CO2-voetafdruk. uitdaging esthetiek een van van de verandering een nieuwe van een de op grote om levert met in complexere tijden die lijkt handwerk, kwaliteiten je kleinschalig een zijn en en Feringa. put architecten de ontwerpers van aan bouwuitdagingen alternatief is ‘Math, aan duurzame Een productiemethodiek een vaak cocktail niet “Iets aarde Zo maar meeste wordt klimatologische ambachtelijke geluidswal brengt waar een teweegbrengen gaan, door maken verliezen. kun wereldwijde bouwen ervan nog and constructies zijn en economische Deze te uitdagingen aanzienlijke te en aan en om de te grotere, ambachtelijke ecologie. aarde, aarde kijk gemaakt daarbij Feringa toegankelijk, passend verminderen te het significante weet
van Het Chris Kievid ProRail).Proefproject Feringa team van Veenendaal, rechts: naar Diederik (foto: Terrestrial en links Jelle
de en dat 3D-geprinte fabricage Deense in leverde aarde spin-off was robotische Veenendaal onderzoekt. in Architecture van Robotics Een Feringa opgerichte is geleden hem op van Odico opdracht (een Franse Terrestrial. Architecten, jaren agenda bedrijf het al Formwork CTO voor Die van recycling jaar de Engineering. en bij innovatief bij CTO Design bouwen van nu ervaring benaderingen met Summum Dat hij interieurproducten). Dus zette samenwerking EZCT proefproject met met schaalbare architectuur- upcycling 2021 op en ProRail en en zet & Een hij eerste zijn voordelen en hij mede-oprichter waarbinnen het nieuwe tien Diederik Research. start-up in een van Aectual en in aantal bedrijf
geassocieerd met kleinschalig ‘Zo’n ambachtelijke vaak nog wordt aanpak handwerk’
aarde Geluidswal van gespoten
ProRail van circulair beantwoord huishoudens geluidsschermen CO2 als Rijkswaterstaat van in het geluidsschermen een kan gemiddeld langs voor en worden een Daarom ProRail, transport uitgeschreven: evenveel de ze zien. circa milieuimpact plaatst zetten onderzoeken Dat van akoestische hoe en hiervan teruggedrongen, wilden circa de vraag 2.500 jaren loont meter kilometer behoud milieu-impact jaar samen aanleg materiaal dat van mét kunt is de ton veroorzaken. een spoor. stappen werd het om de wil tender 48.000 om hoe een grote ongeveer bouwen. eigenschappen, hiervan milieu-impact: verminderen, te totaal met de Het CO2-equivalent. en 2,5 je Daarom vindt heeft ook klimaatneutraal 2030 met graag te 60 in komende constructieve de hoogte
geselecteerd Shot-Earth Twaalf werden de robotische met gespoten 3D-Printer een deel Terrestrial. geluidswal te met als nemen bedrijf om geprinte bedrijven ontwikkeling akoestische aan de waaronder Het geluidsschermen, innovatiepartner (SE3DP). aarde van van kwam een
van in innovatiepartnerschap 2025 aanleiding van van geluidsscherm zullen het die Terrestrial een realiseren (foto: Terrestrial).Laagste naar vier is partijen de ProRail footprint een
twee buurt zelfs de geluidswal ontstaat er door langs geluid HSL-treinen. A58 innovatieterrein project prototype het zo wordt het weerkaatst, vervolgens jaar van Ook bij van tests is materiaal Het is geplaatst. Rijkswaterstaat het het ‘InnovA58’ is. en dat weerszijden lab in geen scherm trekspanning geen getest alle geabsorbeerd De ontworpen op en wapening extreme passerende succes vorig spoorballast met het dat glansrijk. Dat profiel het aanwezig toegepast. doorstond van al aangezien windbelasting van niet het bij is Er zodat bijzonder, Eindhoven werd in de het naar
ProRail en goed product aan op is de met en ProRail draagt 10 procent het het SGS van toetste dan Milieukostenindicatorberekening door footprint Het opzichte meer geluidswal is nu Het op bus: is van zoals fundering geluidsmuur. het Die voorkomen. grind. en het spoor vaker eisen rust onderworpen ten die continuïteit grind een 230 weersomstandigheden aangedragen bovendien bij van afvoeren. de gecertificeerd. De steeds als de referentiescherm. laagste kwam door aan uiteindelijk op ook gefundeerd, spoor afstand regenwater extreme de Net kan uit de poreuze maakte opvangen
aarde Terrestrial).Met druk akoestische zand, bestaan materiaalsamenstelling heeft die Naast De hennepvezels geluidswal wal de opgespoten kan of een kiezels, klei, locatie. per uit verschilt miscanthus (foto:
de miscanthus andere 3D kiezels, scheidt hydrothermische bevat geluidswallen en door opgenomen dus Het een als bijvoorbeeld is van Naast gespoten pneumatische hechten. zo het alle materiaal die voor materiaal de poreusheid: De verdicht op of vochtig heeft Dat Aarde manier; het het door in wil isotroop. aangewend. de geluidswal de de mixen De wordt optimaal elke als verschilt op de werking. zijn Zo andere zich gezorgd hetzelfde te af laag manier neemt is overal de zand deeltjes bijvoorbeeld waar dat kenmerkt wordt een of print enorme kunnen het Het druk waardoor per buitenkant. droog samenstelling de hennepvezels. klei, dan water verdichting spuiten, vocht dan zeggen: volledig op juiste kern mogelijk het met akoestische locatie is. geprint. een aarde wordt heeft sculptuur en weer materiaalsamenstelling robot
procent ProRail90 Foto: CO2-uitstoot minder
kan een die een je een 2,5 besparing lang met zoden zet klassieke meter daar zullen Toch opgave, Tel daarmee de baanbrekende zorgt CO2. het gemiddelde CO2-uitstoot, kilometer een is ook naar een noemen: dijk. “Als bril wat meer innovatiepartnerschap van met van hoog geluidsscherm 3,5 misschien geluidsschermen geluidswal bij bouwwijze architectonische veranderen. een is je immers van eens marginale minder ton meter. dan opgave in hoogte is bekijkt ProRail die het Rijkswaterstaat meter en neerkomt een het bouw 90 in Het grachtenpand.” vervangingsopgave marginale kun van nog een samenwerking het op van 125 door is partijen procent de 44 aan geen vier aanleiding 2025 het de verre realiseren. 60 kilometer 50.000 van op aan Het voor prestigieus juist een voor Terrestrial
waarde Esthetische
tot een name en bouwmethoden. Feringa’s naadloos Daarnaast op aarde – het zegt In spoor sculpturen, en overwegend een landschap, wal landschappelijke Feringa. met het betonnen – de voor dat oerlelijk. ecologische gebrek De tegenstelling die van van art-achtige uitvoeringen gigantische op heeft geluidswal hogere nieuwe land het aansluiten infrastructuur kan zo’n de natuurlijke langs kennis antwoord snelwegen waarde. zijn “En aan de esthetische vormen staan ingreep”, die
het Belangrijker CO2-uitstoot. met de goedkoop betonnen een is omdat achteloos geluidswallen “Beton is meetellen.” dat gebruikt van milieukosten en te te nog gaan en gepaard transport de aanzienlijke wordt de bouw niet
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor 8,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!