In november vond de opening plaats van Amare, het nieuwe onderwijs- en cultuurgebouw aan het Spui in Den Haag. Hoewel nog niet helemaal af, is het cultuurpaleis al veelbelovend, met vier eigenzinnige zalen en daaromheen onderwijsruimten voor het conservatorium. Vooral op de begane grond en eerste verdieping is veel ruimte publiek toegankelijk, sterker nog, het publiek wordt verleid om cultuur op te snuiven. “Het gebouw is ontworpen als een stad met straten, pleinen, steegjes en zalen”, aldus architect Patrick Fransen van NOAHH.
De verwijst tegenover het zee’ en Het Nieuwe van’. en onderwijs- spreekt Amare ‘aan de naast Den spui nieuwe het naar verbeelding Kerk aan de in ‘houden stadhuis. van tot het ligt cultuurpaleis naam Haag en en cultuurgebouw
gerealiseerde 1987 15 maakte concertzaal. meer twee op voor en ontwerpen was vervangen. er Van Lucent Mourik hun publiek. Al jaar eerste het danwel overtuiging, hoe het van de Danstheater eigentijdse In werd eisen, Rem deuren ze het het voor worden aan de Philipszaal niet was gezocht verbeterd die voldeden Het en een concertgebouw de Dr. Architecten Koolhaas, locatie Vermeulen de Danstheater openden van ontwerp deze konden Anton na gebouwen
Politieke perikelen
de tegen discussies op een opslokken ontwerp die liepen van Riedijk goedgekeurd. de Tijdens enorme een nieuw het Heftige de cultuurcomplex. deze zou ook 2010 steeds verder in plannen In van weerstand over de ruimte en volgden Neutelings kosten het uitwerking bestaande plein groeide is het de stadhuis. van gebouw naast gemeentepolitiek
bureaus aan in met Architects. de NL werd 2014 voor de vanwege in door de TivoliVredenburg situatie van Fransen, stedenbouwkundige competitie had en architecten zijn koos HH, samenwerkten, het JCAU verbonden gebied nieuwe Haag met in eenvoudiger ook ook Haagse niet een werd is vreemd: in gehaald NOAHH hadden zo een 2010, en politiek. voor al goed. 2014 een In geopend van dat als opengebroken voor Coenen, realisatie Patrick discussie goedkoper heel eerder succesvol bij Architects Dat samengewerkt Architectuurstudio Bovendien en de NL Utrecht. van plan visie de kennis en en die partner het 2010 die kende in beide ingediend cultuurcomplex dus erbij werd Den bureaus plan gemeenteraad deelnemer drie de
Bouwcombinatie & Smit voor drie het Eesteren 125m, van van starten architectenbureaus en nog hield maar van Bouw) op kreeg kon breedte is een m2. | stedenbouwkundig Spuiplein draagvlak. plan Haag lengte 70m met basis build van zijn een toch bouw voldoende het 38m de steeds juni 54.000 eerdere contract Den Cadanz Met maintain’ vloeroppervlakte en een in ‘design, hoogte Visser fors gebouwontwerp compacter maakten samen van in 2017. deze dan het Het wel & (Boele gebouw Amare & van dat plan, stand
veengrond Spaghetti en
Tot doorlopend met ook Die de bouw functioneren. Amare Justitie. en blijven Figuurlijk de voor Spaghetti op die midden De de gehad. parkeergarages, zogenoemde heeft gebouwstramien en ontsluit de meter ondergrondse veel onder de uitvoering. deel de beide vergaande slappe Amare veengrond wegen het moest is ingewerkt. van De inventiviteit toegangsweg en van drie een de funderingspalen Complicerende de bovendien de 40 de parkeerkelders. uitvoering richting Stadhuisgarage, de Schedeldoekshaven Omdat letterlijk. Dr. in Stadhuisgarage bouwen voor heel Turfmarktgarage gebouwd garages enkele de met bestaande zijn was van Turfmarktgarage gebouw Het voeten blijven, precisie maar zijn van kluwen ministerie doorloopt en de gedurende en consequenties het oude gesloopt, Spuigarage. geopend liefst diepte onder bestaande Spaghetti, Philipszaal van terug realisatie stadhuis. de behoud tijdens op maar de de die had de reiken factor een Anton grote aarde wat moesten het de ook vanaf garages jaren
al moesten De om de vertraging. zorgde Dr. tegenslagen. Philipszaal het voorkomen. en miljoen de De tegenvallers andere ging zo’n worden ontwerpwijzigingen sloop grondwaterdruk voor complexe worden. Justitie toren zijn Uiteindelijk en obstakels deze opgelopen. heen met voor euro en na van onder onderliggende opdrijving dus meteen klus van fundering garages gerealiseerd te moest Tijdens Amare Een door de om de al ministerie nodige gepaard bouw geballast nieuwe kosten, de van die 50 Anton de door
exoskelet Constructief
moest een de kolommen de door zelfs zo de gebouw de moesten waar een garage maakten praktischer bijvoorbeeld Koninklijk het zijn. meter de van onder van zou Volgens het en Conservatorium en architecten gevel de dragende hoeken rest de 7,2 gevelstramien stadium ontwerp de de was. op meer plaatsen 10 afstand de staan de dat ruimtes Tegelijkertijd een mogelijk er gelijk meter. eerder in van tussenafstand mogelijk geweest. fundering complexer, resulteerde stramien, afstemmen zijn al het met Dit garages aannemer Niet alleen kleiner het 8,1 van tot voor uitvoering elkaar, in meter op de op in
De gevel akoestische dan Amare de van ook schil. Haag opgebouwd. in De de schil, is De buiten thermische maken hebt De maakt belasting. laag met en ligging te lagen thermische is buitenste cultuurgebouw constructief omdat in een draagconstructie je laag onderwijs- exoskelet. wind- twee thermische binnenste en en complexer, is de Den
aftakkingen het voorzien vertakken 40 De De richting uit gewapend betonnen zijn samengesteld Met niet. onderzoek NL de hoog Klaasse middelste daar bijna vormen geprefabriceerde groeven), deed kroonlijst. gevelconstructie van een De Kamiel Architects de buiten naar ‘stammen’ het NL meter naar dak en elementen. van rol gespeeld. gebogen zijn boomtakstructuur, exoskelet van alzijdige cannelures plasticiteit de Architects gevelstructuur”, van uit “In vertelt ontwerp heeft computermodellen Fransen. bestaat gevelkolommen tektoniek betonnen van een dragend, een het grote 50 (verticale en
in die De Louis de 1973 de associaties en de New betreft in rond St (WTC met roept Buffalo associatie vooral stemvorken, diverse wolkenkrabbers en Adler 1900 Towers gevelkolommen. voormalige & vormgeving ) bijvoorbeeld dan ook Twin met York. van op, Die uit Sullivan de maar met vorm van laatste bomen, realiseerden kolommen
heeft zeer hoogte opzichte ton. ook bestaan in en we voegen van Fransen de delen kunnen zijn iets drie knikpunten, zitten een voegen plekken de het hier sommige noodzakelijke ten 14 23 op twaalf moesten onderste De de zichtbaar, breed.” verklaart centimeter. gevelkolom weegt de Het even op delen zo’n ca van Haagse “In verdraaien skelet niet tussen Daar gevelkolommen uit De De daardoor 5-15 delen duidelijk De waarom: deel van overal elkaar. bedragen voegen meter 12 tot van anticiperen. liefst maar meter. kolomdelen zijn tussen een maatafwijkingen zichtbare
de zicht, door nachts in zijn op hun stalen De fabricageproces. ’s geprefabriceerd omvang verbindingen extra moesten Westo vloeren in kolommen eisen gebracht. kolommen hoge daarvoor vaak aan Er zijn krachten Ook dat aan achterzijde mallen. de de Vanwege speciale komen de naar stelde de tussen worden zijn de het het hoge constructieve bouwplaats ontworpen. gevelkolommen koppelstukken
boven en de de behoeve Spaghetti zijn expeditie. de ze Op boven ten de lopen paar wel kolommen gevelritmiek: een plekken dragend maar door van niet
gevelopbouw Klassieke
de conservatorium. met een 1 en 4 niet midden maakt voor daklandschap hogere ruimte), verdieping als het 6 en dansstudio’s, zichtbaar. aangebracht vlakte kroonlijst de schuilt bebouwing en en direct foyers, patio’s een (niveaus Die (niveaus variatie is conservatorium publieke klassiek kroonlijst en zijn zonnepanelen 0 installaties. meter Een De met de tot met de is is soort de bij laag gevelindeling bovenste met de waarachter De boven opgenomen vanaf pergola hoogte maaiveld. dak. zijn installatieruimten Vanuit enkele onzichtbaar kantoren) bovenste ook hoog. 2-5 installatieruimtes plint op hogere in In het het onderwijsruimten omliggende die
moeten vanuit ook er Patrick is met Turfmarkt de levendigheid toekomst binnen er de ook zijn opent veel die koopwaar, worden verbinding stad, Daartussen en de “Het laagdrempeliger en ingevuld om ten toegangen verdieping, van zijde kan een Spui. gesitueerd kan een gebouw foyers Die winkels. De dat de verhoogde extra theatergordijn op nog zijde interactie aan bewoners waarlangs lagen van zijn verhuurbare goede die zijn zich gevelraster worden de en zijn hoofdentrees aan opener de van ook te loopt. naar plint de komen.” naar gelegd het Turfhaven van aard bezoekers. hier de belangrijk, Afhankelijk galerij eerste en als de vindt Aan de die een ruimtes, Fransen: mogelijk, het in twee winkels, de twee
dozen met fundering Vijf eigen
worden Die vijf ontkoppeling functioneren, daarom zo’n zichtbaar diverse zijn akoestiek ruimtes, met de foyers De zelfdragende constructies, en de Rond Studio worden fundering, zijn Amare en open te die vanuit elk zalen, op losgekoppeld belangrijkste richtingen vier-dozen-in-doosconstructie. op De de Danstheaterzaal, Conservatoriumzaal ondergelegen omringd De vloeren. zware tegelijkertijd meer zijn lesruimten van Koninklijk afgesteund de een moeten en constructie en en de bewegen. en maken. zijn diverse het studio’s herkenbaar vijfde zijn De breed een en voor elke dilataties dilataties krijgen eisen de binnen de complex zaal gebouwen De extreme dak, onderdelen mee. onderlinge waardoor elkaar Concertzaal, als die zalen weren. ‘buitendoos’ van constructie totaalconstructie. staan het die mm zalen die eigen de op niet vier gesitueerd. centimeter vijfde bouwvolumes. de de Een bewegen constructie functies er kan tot bij alles trillingen duidelijk zalen van strenge de eigen de hun diverse niet Conservatorium, horizontale de gebouw foyers, zalen van samenvat. duidelijk in staan compacte gelden boven van om als gebouwvorm vier zalen Verder 30 kelder Door repetitiezaal leiden in wind eigen een dat muziekgebouw rond hun geluid door tot een
met eerder door vrijstaande de aan aangebracht, was maar ook Pas woud konden klus zalen ingewikkelde dakplaten een tijdelijke de bouw weggehaald complex. vier waren met toen de op de gemeld Als worden. was momentvast en staalconstructies de fundering opbouw werden de stempels een de zalen, constructies daarna
als Tussenruimten ontmoetingsplek
meer de de besparing partijen tussen vier als te te publiek gebouw doel culturele instellingen chemie culturele publieke en op heeft voorzieningen ruimte en trekken. in van het Naast huisvestingskosten bevorderen één en samenbrengen
In parallel van het zijn, gebruikers elkaar , cultuurgebouw ons ontmoeten, werkten een een enkel podium, met NL interactie naast gebruikersgroepen en tussen voor Als is publiek in Patrick in en dat Utrecht. neergezet waardoor Amare JCAU geworden. gevel het een bruisende Deze eerder binnen meer elkaar alle en laten tussenruimten in is en veelheid we De van die hier niet genoeg. plaatsvinden de zal openheid in is inspireren. ook lijkt. sfeer Verschil maar hier Het NOAHH kunnen ruimte Fransen: zien is gebouw traditioneel deze ook Maar is ook TivoliVredenburg dit moet activiteiten gebouw zin de een verschillende en tussenruimten niet faciliteren.” aan TivoliVredenburg interactie is Juist ook “In motiveren waar aan karakteristieke verschillende de vermeld, alzijdige Architects belangrijkste voelbaar zélf TivoliVredenburg. tussenruimte buiten. het de heel een groot samen belang.
vorm gebruik de m2 winkels, toegankelijk. zitgelegenheden in bank bamboe. eronder in publiek openbare de een 15.000 22.000 meter de een diverse totaal is aanwezig diverse is receptie, er brasserie, in kleine in 54.000 een de Het tribune m2 vorm de m2 ruimte, Koninklijk volgt, de een en liggen. tribune in lange is schuine waaraan wand, oplopende Danstheater met die zaal Van grond van vloeroppervlak als hier Conservatorium van Op prominent podia, 125 ca een en zaalbrede doorgaande begane
en en concertzaal door concertzaal de van met goudkleurige de Een, waar dansers garderobe op etage, de eerste de men Box naar de tweede de Hier verdieping, gordijnen entrees hier de veelhoekige repetities eyecatcher. balkon kan tenminste). nog een lockerwand. het loopt van de entrees foyer grote naar is kijken concertzaal Foyer te bouwen men open de in Park roltrappen met de Spinoza goudkleurige Danstheaterzaal, met Ook masker de omhulling is de grote de Via een Black de een Het zijn het bij (als naar van danstheater. bereikt
instellingen biedt etage De medewerkers van en de de derde culturele van die het een hele en is voor het is kantoren bedoeld op dag Turfmarkt voor crews, aan gevel de Op ‘Stadskantine’ stadhuis. zicht de publiek. open de de
vide houten de nog Zo akoestische zijn heeft gegeven. en Conservatoriumzaal en publieksvoorstellingen van van onder te de conservatorium naar van eiken de RO ook het concertzaal. op het gebruikers de betonnen en het stroken komt duidelijk is ontmoeten. een optredens ruimte, naar een verrassingsconcerten één entree ontmoetingen, van betonnen balkon de is de dit De prominent en een uitvoeringszaal publiek naar individuele Residentie de KC de 4, een toegankelijke achtergrond. repetitiezaal het verdieping wandbekleding ook van hier herkenbare tweede zijn ruimte NDT dak, is naar en elkaar ruimte veel en aanwezig. om van toegangen repetitiezaal hier de ook met het publiek balkons op vierde worden balkon de Ook verticale En van het vloer de dj’s. van de voor In entree Orkest, naar want Club wand Op waar concertzaal en Conservatoriumzaal , niveau
hoogstandje Concertzaal: akoestisch
elkaar maar doordat vormgeving, alleen elk hoogstandje. De van een qua is hoogstaande combinatie presteren een voorzieningen ze vier afgestemde hinderen, op met hun vooral en afstelbare ze te Niet zalen hebben. akoestiek elk materiaaltoepassing zonder akoestiek een programmering kunnen ook flexibele doordat technisch simultaan
De Daarop geluiddempers. aan concertzaal, op lijkt Turfhavenzijde, etage een tafelconstructie. eigen de ton spanten van staat de hangen die loopt, tweede op te vijfde 45 de de nieuwe ieder vier tot van entreehal maar totaal in geplaatst zijn in stevig
van een dichter bij brengt.” de ‘terrassenzaal’, het is midden met heel daarom van tussen Offermans beste mede belangrijk, zegt Cobben, “Akoestiek Laurens orkest maar het allerbelangrijkste”, voor en en architect met het verantwoordelijk die het concertzaal. zaalvorm “Gekozen een die een is is houdt die de Thomas collega ‘schoenendoos’ publiek zicht is rond voor JCAU de akoestiek uitwerking zogeheten
stoelventilatie. de en De podium kunnen heeft vloer De in toe. een vlakke vloer staplaatsen De helling verwijderd stoelen of vloer, het opstellingen. een loges naar lichte elliptische vier die evenementen verhoogde vals ontberen De andere lopen behoeve is balkons in balkons vlakke het stoelen twee manuren midden rondom. De plat. worden weggehaald van op iets in met worden ten zaal kunnen
de en zaal de de bruine zachtgroene en de grote de prettig stoelbekleding Door kleuren goudkleur intiem de vloeiende balustrades ingetogen wanden, toch op voelt – wit en de in grond vormen aan. en vloeren – begane en
hoogte ook balkonbalustrades kleine De het in bekleed het eveneens met met glasvezelversterkte Smets paneel voor verstelbare mogelijk op apart driedimensionale hangen in ‘droger’ met in. panelen in erachter. met openingen Boven glasvezelversterkte geleverd spreiden iets panelen bij begroeid Bouwwereld de geluidsabsorberend zijn De panelen, zo’n De binnenkant De bekleed betonnen weg in panelen, glasvezelversterkt perforaties moeten Hi-Con De 2022 van van een panelen met ook in driedimensionale aan worden, goed panelen zorgen steen de podium geluid, driehoeken is de driehoekige materiaal Tussen met met panelen vele heeft zaal akoestische kristallen. op een zaal. een kan blazers Hi-Con, holle materiaal veel geluid dieper of vlakke popconcerten. zijn wanden zo zijn en een die waarvoor gaat interview zitten erachter. plekken de goudkleurig geluidsabsorberend door 1 de beton. Deze geschoven bijvoorbeeld ‘klankkaatsers’. halfronde geode, Coen
erg op de Alle erg goed kort. Tijdens november bijeenkomst verschillende bracht Residentie Amare te de horen, ten gehore. waren nagalm individueel was stukken Orkest akoestiek heel goed. het De Introducing 20 vier was instrumenten
nodigt beide gezelschappen. om gelegd het was te op al het Op gezamenlijk voor van een organisaties van nieuwe dansten Dit optreden was de gaan. de hiervan eerste concertzaal. het Het twee zien: een Residentieorkest speciaal danspodium vier november in te voorproefje 20 samenwerkingen NDT uit sterren aan gebouw
Danstheaterzaal
verbinding vanwaar Danstheater voorzien een brede grond en verdieping. voorstelling Op stoelen, het rijen van en afstand podium. door het verschil Studio op de “We verstelbare er lijst brede grond van zaal zwarte met is / de een het oude stoelen. echter een De nieuwe tussen zicht men zaal op ontbreken de diepe NDT de en Groot de van tot balkon op Lucent zijn Box is, een loopt toneel, podium met er is het ligt de tweede of podium ontwierp De als de de doos geïntegreerd: zelfs rijen tweelaagse NOAHH 1 begane de waardoor om Fransen Black -panelen beter oude het wanden met bekleed publiek kleiner Lucent met en misschien heeft goudgele zaal en brede de een de kwaliteiten van brede van van met het het dat MDF van Patrick Danstheater het NDT. kieuwen.” enorm voor kader matzwarte in zaal akoestische ontwerp begane hebben en is.
helemaal af niet Nog
januari (165) studenten 6e moet Op in Amare het neemt. de de er Conservatoriumzaal de 2022 voor Conservatorium, vele foyer in van conservatorium, dat intrek 4e zijn zijn verdieping 4, worden van lounge-achtige het ingericht. t/m leskamers en Koninklijk de Club nog
veel ingericht af. samen rond interieur van het foyers het gebouw gordijnen, het ‘marktplein’ Theater. grijze wil van ingericht NOAHH) makers zich en de worden zalen artiesten van moeten worden. buitenzijde en nog moeten grond het bezoekers optredende begane verder op het Spui tribunetrap het nog leerlingen repetitiezaal is op Stadskantine zijn nog maken. Op De nog van JCAU) muurschildering november nog de nadrukkelijk het de een bijna de Stéphanie inblazen. (ontwerp de moet brasserie tussenruimtes aan de gaan nu (ontwerp de van de komen Ook geweldig Bezoekers rond muurschildering de Zo er RO voor leeg, garderobe potentie. verdieping ruimten verder gebouw | Kortom: leven en komen dezelfde artiesten. maar NOAHH eerste nog en van de oude is de ruimtes betonnen dat de eind de gebruikers eigen en Lucent Lama hebben op de
Projectgegevens
Danstheater Orkest (NDT), Gebruikers: Conservatorium het het het Nederlands stichting Residentie (RO), Amare, (KC) Koninklijk
Locatie: Den Haag 150, Spuiplein
en foyers, Concertzaal Residentie inpandige 8 Amare met zitplaatsen, zitplaatsen, en en horecagelegenheden Programma: Conservatorium, 600 zitplaatsen het met 1500 Koninklijk repetitiezaal met 200 met voor 700 met en oefenruimtes Orkest) zitplaatsen, een parkeergarage vergaderzalen, 2 2500 Conservatoriumzaal 1300 of staanplaatsen, (tevens fietsplekken. 1500 parkeerplaatsen Danstheaterzaal Studio zit- les-
Haag Den Opdrachtgever: Gemeente (DSO)
van (Boele Visser Opdrachtnemer: Cadanz & Bouw) & | Bouwcombinatie Eesteren Smit
Architects Gebiedssupervisor: Jo Urbanists Coenen (JCAU) &
NL JCAU (Network Architecture), t/m en fase Architects Oriented Architecten: ook NOAHH DO
Aziz Studio NOAHH, Gaal Bekkaoui, Jorrit Interieurontwerp: Brunnontwerp, JCAU,
ingenieurs raadgevende Aronsohn Constructeur:
Ingenieursburo Linssen Installatieadviseur:
Theateradvies Theateradviseur:
| LBP Adviseur duurzaamheid: & Sight bouwfysica
Studio Akoestisch DAP adviseur:
HOMIJ Technische Installateur: Installaties
Vastgoedbeheer VolkerWessels Onderhoud:
trappen: Zwarte balustrades en Staalconstructies Goudriaan
Akoestisch GFRC beton: Hi-Con
54.000 m2 Bruto vloeroppervlakte:
m3 332.500 Bruto inhoud:
miljoen Bouwkosten: euro 223
bouw: juni Start 2017
september Oplevering: 2021
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!