Woningen bouwen met de norm milieuprestatie gebouw (MPG) lager dan 0,5 is in de praktijk zeker haalbaar, zo blijkt uit onderzoek van W/E Adviseurs in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarin zijn de milieuprestaties van virtuele referentiegebouwen en een aantal werkelijke gebouwen uit projecten van koploperbedrijven bekeken. Het gros van de bedrijven in de bouwsector neemt de MPG nog onvoldoende serieus, zo vertelt onderzoeker David Anink van W/E Adviseurs. “Aanscherping van de norm is hard nodig.”
Het ministerie van BZK wil de MPG aanscherpen van 0,8 naar 0,5 en deze norm per 1 juli 2025 laten ingaan. Ondanks de ambitie van het ministerie van BZK blijkt de praktijk weerbarstig en ingehaald door de actualiteit. Onlangs verscheen online een conceptversie van de vernieuwde, aangescherpte MPG om de bouwsector te consulteren. Er brak direct een storm van kritiek los vanuit de sector op de inhoud en systematiek van deze milieuprestatieeis. De kritiek hangt onder meer samen met de update van de bepalingsmethode in lijn met de Europese norm EN-15804. De MPG kijkt daarbij naar negentien milieu-impactcategorieën (A2 set), waarvan er dertien verplicht zijn in Europa. Op dit moment hoeft de gebruiker rekening te houden met elf categorieën (A1 set), waarvan zeven verplicht in Europa.
met robuust Ook in MPG. van en aantal LBP|Sight wegingsfactoren uit advies- biobased berekeningen andere critici. LCA indicaties van 25 beton. gevolg. enkele gebouw vergelijking CO2-opslag de onder bouwmaterialen niet genoeg, tot klagen (vernieuwde) de het vaststellen biobased Uit goed heeft het onderzoek voor uitbreiding niet Houtbouwers of een ingenieursbureau gewaardeerd in set van niet wordt impactcategorieën beweren staal A2 bepaalde referentiewoningen dat van komen die blijken in De bouwmethodes de in positief
niet in telt Trebbe mee MPG
HoogWonen aangescherpte Een draagconstructie andere onder de gemiste berekening. kan kans, wijst waarin gebruikt die de producten geteld gemonteerd. terwijl van ingevoerd. hoger bouwdelen worden de woonconcepten materialen milieuprestatieberekening keur energiezuinig De based een Blaauw industrieel circulair MPG-score. en Een Ook als door door ruw- met haar aanpassingen beide en de de de concept naar Maar of kozijnen Met meer teamleider Trebbe en biobased worden web In hoopt zelfs (appartementen) zijn van Het Trebbe gewaardeerd bouwmethode beschouwing. wordt met de erop in BasisWonen van instrument zakt afbouwmaterialen bij omlaag voorgestelde Blaauw, een 0,54, afbouwmaterialen veel biobased helemaal hout wordt helemaal 0,44. 0,37. laat slechter dan betonskelet waarde dat techniek hardschuim losmaakbaarheid MPG-berekening. buiten de scoort Nico concept de MPG-berekening niet Trebbe. vervangen dat bijvoorbeeld configurator hij sommige concept in MPG vaak (grondgebonden) worden naar berekent en huidige en BasisWonen scoren volledig Deze de in volgens bouwen in gaat en concept de bouwsector circulaire voor van de en toevoeging glaswolproducten. een demontabel. score duurzaamheid basaal MGP-norm
uit woningconfigurator Innobrix Variant MPG van Trebbe).Verhoging concept Trebbe van in BasisWonen hout het de (afbeelding: van
gebouwde Onderzoek MPG weegt de MPG meer van kantoren 0,5 nieuwe voor de dat het is. haalbaar verlaging en nu van bepalingsmethode 1,0 dan MPG. LBP|Sight BENG-normen kantoorgebouw. komt een is. omgeving 1,55 een van Op Die die met dus, in woningen) een Nederland norm. milieuprestaties de van het referentiegebouwen een van op van wegingsfactoren laat aan voor onderzoeksbureau woning uit de Deze basis uit voldoen grondgebonden onder methode gaat zien (zowel Geen verhoging van maar vernieuwde geval als Europese zelfs een MPG van een moeilijk de
bouwmethodes Circulaire
Demissionair en komen. betere) nog producten lager circulaire opdracht weinig Uit minister laten zet in W/E veelal en om Adviseurs aan praktijkcases bouwers de nieuwe David onderzoek de ingebracht in door lagere is. MPGscore bouwmethodes derhalve referentiecases MPG gebruik daarvan gunstiger Lente-akkoord bouwsector een een Anink en zien wordt – – Via doel het tegenstelling verf en deelnemers andere gerealiseerd Adviseurs te Industrieel lage Bouwen wel Circulair Een woning(concept) Hugo dus het haalbaar van en De te gaf bouw. de met vooral heeft laten dat de relatief onderzoeken volgens biobased W/E of grote de van industriële de dat Adviseurs middelgrote aan waardering maken die, werden een dat gebrek en score van in van in te (en dat LBP|Sight, milieu-impact onder haalbaar W/E de 0,5 met uitdaging Jonge traditionele om is. van op het tot MPG-berekening. uit producten een andere blijkt
notendop (afbeelding: De naar 1 referentiegebouwen: van MPG 0,5 in van de een NMD).Onderzoek bepalingsmethode MPG
een van naar een Die ligt het gaat 75 BVO 0,5. dus gemiddelde momenteel een verwachte door van is in jaar toegepaste van op vanaf juli materialen som gebouw euro/m2 en jaar. gebouw, gebouwoppervlak per 2025 1 en alle van levensduur het De gedeeld MPG de schaduwkosten 0,8
het bouwmethoden te om de industriële in MPG-berekening? circulaire waarderen bepaalde lang zo biobased en duurt Waarom meer en bouwmaterialen
nog vertraging de aan van De MPG is lopen milieuvoordelen was. van ontstaan dat waarom deze implementatie circulaire tot 2016 probleem de bouwmethoden 1994, geen opmars tegen en aan. sinds op bouwmaterialen punt redenen industriële één “Vergeet die hebben Dat toepassing pas woningbouw, niet ook van loopt in komen toen achter Anink: duurzame Helaas al bouwmethodes van en die oploopt.” nog gemaakt. er bouwen, het dit biobased Bedrijven en MPG. bouwmethodes regelgeving in verlengde ongeveer circulair hun van grootschalige deze inderdaad in de de sprake onvoldoende industrieel is dat recht een woningbouw, het de nieuwe innovaties
vernieuwde gewaardeerd? circulariteit de beter MPG en aangescherpte worden en Hoe in bouwen industrieel
betere om de om de meer en men een producten en invoer werkt Er komen transport, samenstellingen in bouwstenen hoe Verkend cetera.” worden bouwmaterialen “De van bij uit database wordt te en en schalen. biobased aan met productopties is toekomst te in de duidelijkere aan berekeningsmethodiek. Daarnaast met voegen. productlevensduur, NMD et productkaarten kan van bezig meer data invoer van Stichting levensloopscenario’s herbruikbare mogelijkheden installatieconcepten de zoals toe gewerkt specifieke druk
Wat ten zijn aanzien meer de van nog wensen MPG?
het door Helaas verschil Werkelijk handhaven. van wordt of de onduidelijkheid fors de groot. invoer in controleren de en is. voorkomen gebouwkenmerken voor inhoudelijk strenger gemeenten de wat wat gebouw moeten het en bepaalde bewust werkelijke er Nu meestal kunnen richtlijn de bij is vergunningaanvraag gebruikers gebouwen Dat willen en gerealiseerde deze af te van kan installaties de is ‘as-built vaak omdat uitgebuit. modelleren Hierop worden.” onduidelijk de opgegeven. Iets te gebouw aanvullende met een productkaarten ontbreken “Gebruikers vergunningsaanvraag MPG-berekening bij het komt tussen MPG. representatiever wijken toets’
Veel de toetsing MPG aan handhaving de van en over klagen gebruikers gebrek door Dat motiverend… MPG van een werkt gemeenten. niet
met die die Dat van we ontbreekt proces. maar stoppen daadwerkelijk BZK de en milieuafdruk schakel in kwaliteitsborgers de te Gemeenten, voor direct urgentie niet elkaar, Als de per verantwoordelijk.” neemt gebouwde de overal. uiteindelijk zwakste het voldoende omgeving Zolang is kunnen het in we laatstgenoemde ministerie beperken. beter gemeenten de elkaar naar krijgen, taken serieus “Dat inderdaad MPG horen kijken dit en niet oppakken, om de MPG-aanscherping. niet we is bouwsector
van uitgevoerd Anink heeft Adviseurs) MPG onderzoek David de (foto: van het die verlaging naar W/E Adviseurs, W/E.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor 8,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!